موقعيت جغرافيايي چمستان

    چمستان یکی از بخشهای شهرستان نور باچشم انداز بسیارزيبا درحاشیه جنگلهای انبوه همچنان سرو قامت برافراشته از طبیعت سرسبزشمال که در فاصله 15کیلومتری نوربا جاده آسفالته و25 کیلومتری آمل با جاده آسفالته و 90 کیلومتری ساری مرکز استان و حدود 180کیلومترباتهران واقع گردیده است که حدودمشخصات واربعه آن از شمال وغرب به شهرستان نور واز جنوب به بخش بلده وکوهپایه های البرزمرکزی و شرق به شهرستان آمل محدوده می شود ومساحت آن حدود 1547 کیلومتر مربع دارای 96 پارچه آبادی ودرجلگه های هموارکه از جنوب به کوهستان البرز میانی منتهی میگردد.  


    اخبار سازمان _ جنگل های تفرجی
    در عرصه های جنگلی حوزه این اداره کل ، مکان هایی وجود دارند که به صورت چند منظوره (جنگلهای نمونه ای و علمی حفاظتی _ذخیره گاه_بانک ژن_گردشگری و اکوتوریسم) در قالب طرح های تفرجی اداره می شوند.تعدادی از این جنگلها ، باقی مانده ی جنگل های جلگه ای شمال کشور و رویشگاه گونه های نادر و منحصر بفردی می باشند که در قالب 10 پارک جنگلی به مساحتی حدود 5583 هکتار مورد استفاده گردشگران قرار می گیرند.همچنین تعداد 5 پارک جنگلی به مساحتی حدود 270 هکتار (که در نقاط مناسب و خوش اب و هوا و در موقعیت های پر جاذبه قراردارند)شناسایی و اقدامات لازم جهت ساماندهی و استفاده مطلوب از آن در حال انجام است.

  •  کوههای مهم : طارم- رودبارک- کنگر- چهار سراو....
  • طوایف مهم: لونج- کپج- لاویجی- دشتی- بلده اي - لورائی
  • محصولات مهم بخش کشاورزی : برنج- گندم- جو-سیب زمینی
  •  محصولات دامپروری و پرورش دام وطیور- تخم مرغ و عسل و ...

                                 پارک های جنگلی کشپل

این پارک جنگلی در ابتدای ورودی چمستان در قسمت غرب و در محور جاده لاویج قرار دارد،پارکی در حاشیه ی زیبای لاویج رود ، با چشمه های پر آب و زلال ،امکانات نسبی اقامتی و محل بازی کودکان که این پارک را به تفریگاه مردم منطقه و مسافران غیر بومی تبدیل نموده است.

 

                                 آب گرم معدنی لاویج

روستای ییلاقی لاویج در 18 کیلومتری جنوب چمستان در میان دره های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد.در ابتدای ورودی چمستان از غرب یک مسیر زیبای آسفالته به طرف جنوب که از جاده اصلی منشعب می شود و با عبور از پارک جنگلی کشپل به لاویج ختم می شود.روستای ییلاقی " لاویج  "، یکی دیگر از نقاط ذیذنی و جذاب این منطقه است که از پرطرفدارترین  جاذبه های گردشگری این منطقه است که هر سال مسافران زیادی را به این منطقه می کشاند.

آب های گرم لاویج به دلیل خواص بالای درمانی برای دردهای استخوان و مفاصل و بیماری های پوستی همواره گردشگران فراوانی را در تمام فصول سال به خوذ اختصاص  داده است ، امکاناتی مناسب نیز در آن منطقه برای اقامت و استفاده از آب معدنی ایجاد شده است.

با توجه به اینکه جاده چمستان به لاویج از کشپل می گذرد و از میان جنگل عبور می کند ،

به همین دلیل فضای دلپذیری را برای گردشگران فراهم می سازد.

 

                                        فیل سنگی

در مرکز روستای لاویج قطعه سنگ بزرگی وجود دارد که بر اثر عوامل و فرسایش طبیعی به شکل فیل نشسته بر زمین خودنمایی میکند که مسافران از این روستای خوش آب و هوا با این منظره طبیعی و منحصر بفرد دیدن می کنند.(البته بعد از گذر از آب گرم لاویج با حداقل ده دقیقه پیاده روی می توانید از فیل سنگی هم دیدن نمایید. )

                                   بقعه آقا شاه بالوزاهد

این بقعه در3 کیلومتری شرق چمستان واقع شده است.بقعه مذکور در ضلع شمالی و مجاور با جاده قرار دارد.آقا شاه بالو از عرفای اواخر قرن 7 هجری قمری و مرشد شیخ حسن جوری چهره اصلی نهضت سربداران خراسان در عهد حکومت مغولان بوده است.

بنای آجری با گنبدی مخروطی و تزئینات کاشیکاری بر روی مرقد آقا شاه بالو زاهد ساخته شذه که از آثار مهم تاریخی مازندزان به شمار می رود.

 

 

 


6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0